Cowboysoppa // Cowboy soup

 
Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten men senkvällsljuset ger inga bra förutsättningar. Slängde ihop en cowboysoppa och blev riktigt nöjd. Recept?
 
Ingredienser:
~500g nötfärs
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 köttbuljongstärningar
1 morot
2 potatisar
1,5 dl grädde - kan uteslutas!
0,7 l vatten
1 burk vita bönor
2-3 msk tomatpuré
2 msk balsamvinäger
Jag använde mig av en skalad och skalad tomat, annars fungerar krossade alt. passerade tomater.
Salt, svartpeppar, paprikapulver, oregano och cayennepeppar.
 
Även paprika är gott i men jag hade ingen hemma tyvärr!
 
How to:
Hacka löken och stek tillsammans med köttfärsen i en kastrull.
Krossa vitlöken i kastrullen.
Skala potatisen och moroten och skär i bitar.
När köttfärsen är stekt, häll i vattnet, lägg i buljongtärningarna, tomat-ingredienserna, moroten och potatisen.
Låt puttra tills buljongtärningarna lösts upp.
Häll i grädden och krydda med dina kryddor.
När potatisen mjuknat kan du hälla i bönorna (med tomatsåsen) och låta allt blandas ihop i ytterligare fem minuter.
 
Servera med ett gott bröd och en klick creme fraiché eller uppvispad kvarg!
 
In English:
 
Ingredients:
~500g beef mince
1 yellow onion
2-3 cloves of garlic
2 meat stock cubes
1 carrot
2 potatoes
1,5 dl cream - Optional!
0,7 l water
1 tin of baked beans
2-3 msk tomato puré
2 tblsp balsamico vinegar
I peeled and chopped a tomato, otherwise crushed tomatoes will work too.
Salt, black pepper, paprika powder, oregano och cayenne pepper.
 
Paprika also tastes good in this but I didn't have any at home!
 
How to:
Chop the onion and fry together with the mince in a saucepan.
Crush your garlic into the mince.
Peel the potatoes and carrot and chop into pieces.
When the mince is browned, pour on the water, add the stock cubes, the tomato ingredients, carrot and potatoes.
Let simmer until the stock cubes have disolved.
Add the cream and season with your spices.
When the potatoes are soft, add your beans (with the tomato sauce) and simmer for another five minutes.
 
Serve with a few slices of nice bread and a dollop of creme fraiché or whipped quark.
När potatisen mjuknat kan du hälla i bönorna (med tomatsåsen) och låta allt blandas ihop i ytterligare fem minuter.
 
ENJOY!
 

Kommentarer
Postat av: jasmin

Det är lite av att jag blir häpen över att folk inte kommenterar så mycket här!! Skärpning folk :D och att jag inte lagt fingrarna på denna goa blogg tidigare ? Mumma!!!
Du inspirerar mig väldans mycket, nu har jag mer lust att laga mat som är mer aptitlig för ögat.
Hur har du lärt dig allt detta? Experimenterat i köket? För mig låter det som medfödd talang ;-)
Lev väl!
Jasmin

Svar: Vilken fantastisk komplimang, tack så hemskt mycket! Hoppas att du stannar kvar :) Jag har alltid hjälpt mamma mycket i köket då hon varit ensamstående, sedan har det bara rullat på hemma. Sen jag flyttade hemifrån har jag lagat många nya saker och testat familjerecept som jag älskar. Det är bara att gå all in och misslyckas man första gången så testar man igen!
Nastasja Thor

2013-02-08 @ 11:43:01
URL: http://velvetdreams.blogg.se
Postat av: Jasmin

Tack fina för ditt svar!
Tummen upp!

2013-02-12 @ 14:07:06
URL: http://velvetdreams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0