Köttfärsfyllda paprikor

Igår när jag var nere på ICA såg jag små söta paprikor och tänkte direkt att jag ville testa på det här med köttfärsfyllda sådana. Har varit sugen på det ett tag och hade en liten idé om soltorkade tomater och fetaost till det här, så det fick det bli!
Ingredienser:
~ 400g köttfärs
Antal paprikor beror på hur stora de är!
4-5 marinerade soltorkade tomater (gärna vitlöksmarinerade)
1 gul lök
150g fetaost
För lite hetta använda jag en Hot Pepper Sauce vi hade i kylen - alternativ till detta kan vara jalapeños, chili eller helt enkelt en egen kryddblandning.
4 champinjoner.
2 matskedar het tacosalsasås
Salt och peppar

How to:
Sätt din ugn på 225°C och över -och under värme.
Skär bort toppen på dina paprikor och kärna ur dem.
Hacka din lök fint och hacka även dina soltorkade tomater och champinjoner.
Bryn din köttfärs med din lök och champinjonerna.
Salta och peppra och krydda med ditt val av hetta.
Ta av pannan från plattan och häll köttfärsen i en annan bunke.
Blanda i dina soltorkade tomater och smula ner halva fetaosten och rör runt.
Smaka av.
Fyll sedan dina paprikor så fullt du kan och tryck sedan ned bitar av fetaost i toppen.

Skicka in paprikorna i ugnen på valfri plåt (det funkade bra med en muffinsform för att de inte skulle välta) i cirka 20 minuter eller tills du tycker att de fått fin färg. Du kan smörja plåten med lite olja för att paprikan inte ska fastna och brännas vid.

Servera direkt med en god sallad.

Jag kan tänka mig att krydda köttfärsen med tacokrydda nästa gång och blanda i gottigheter som annanas, tomat, rödlök och färska champinjoner och äta med guacamole. Mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0