Seedy hard bread // Fröigt knäckebröd


 
Two of my major food allergies are wheat and rhye. It complicates life a little as Sweden is such a sandwich country. We eat sandwiches for breakfast, as snacks and for tea too. Many of our cooked meals include bread too. Many people eat something called "knäckebröd" here - it's similar to riveta, a kind of hard bread. If you go IKEA you can find it there. It still contains wheat or rhye so I can't eat that either. So, today I am trying a recipe my friend Malin gave me, a hard bread made of different kinds of seeds instead.
 
Ingredients:
2 dl corn flower - you can use spelt flour otherwise!
1 dl sesame seeds
1 dl sunflower seeds
1/2 dl lineseeds
2 tlbsp chia seeds - optional
A pinch of salt
2 dl boiling water
1/2 dl oil - raps/sunflower oil
 
How to:
Put your oven on 150°C.
Mix your dry ingredients together first.
Add the oil and water and stir into a sticky mixture.
Cover a baking tray with a baking sheet.
NOTE: If you have a small oven like myself you can divide the mixture up into two if you want the hard bread thinner.
Spread the mixture evenly over the whole baking sheet.
You can use a second baking sheet and press down the mixture without getting all sticky.
Bake in the middle of the oven for 1 hour.
 
Let cool and break into pieces.
 
Good luck!
 
PÅ SVENSKA
 
Två av mina största matallergier är vete och råg. Det komplicerar livet lite då Sverige är ett sådant smörgåsland. Vi äter ju mackor till frukost, mellanmål och kvällsmat. Plus att många av våra lagade maträtter innehåller bröd på någo sätt. Vi är många som äter knäckebröd också, men det tål ju inte jag. Sedan är det många som gör egna knäckebröd och det är vad jag gjort också. Jag fick ett recept av min kompis Malin och det består av frön istället - win!
 
Ingredienser:
2 dl majsmjöl - använd dinkelmjöl annars!
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
2 msk chiafrön - valfritt
1 krm salt
1/2 dl matolja
2 dl kokande vatten
 
How to:
Sätt ugnen på 150°C.
Täck en bakplåt med bakplåtspapper.
Blanda dina torra ingredienser i en skål.
Blanda i oljan och vatten och rör till en kladdig smet.
NOTE: Om du har en liten ugn som jag har kan du dela upp smeten på två för att få tunnare knäckebröd.
Tryck ut smeten jämt över hela plåten.
Du kan lägga ett till ark bakplåtspapper över smeten för att trycka ut smeten utan kladdet.
Grädda i ugnen i mitten av ugnen i 1 timme.
 
Lycka till!

Kommentarer
Postat av: MANDA DA MANDA

sv: tack så hemskt mycket för dig kommentar! <3 den kittlade dödsskönt i kistan! kul att du gillar min blogg.

vad duktig du verkar på svåra recept. skillad! min största bedrift är om jag lyckas att laga makaroner som inte är överkokade!

stay awesomeee, fridens liljor, kärlek osv!

<3

2013-02-13 @ 19:25:27
URL: http://mandadamanda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0