Grönsakssoppa

Jag ber om ursäkt för ännu en värdelös bild. Det är svårt med kökslampan...
 
På hösten älskar jag mys extra mycket. Tända ljus, te, en soffa och någon god soppa och helst några skivor nybakt bröd med ost på. Det tråkiga är ju att jag egentligen inte tål bröd då jag är allergisk mot alla sädesslag förutom havre. Hur som helst har jag haft en enkel grönsakssoppa i huvudet hela veckan men har inte riktigt haft tiden. Idag tog jag tag i det mot alla odds.
 
Ingredienser:
1-1,5l vatten
8 skivor fläsk (eller något annan salt köttbit du har till övers)
4 stora potatisar
4 stora morötter
1 purjolök
Även kolrot fungerar bra här, dock hade jag ingen.
1 grönsaksbuljongtärning
1 köttbuljongtärning
Salt och svartpeppar
 
Hur du gör:
Det som är tidskrävande är första etappen - koka upp ditt kött i vattnet med köttbuljongtärningen och låt sedan puttra i 2-3 timmar.
Ta sedan ur köttet och ha i dina tärnade och skivade grönsaker.
Lägg i din grönsaksbuljongtärning och låt den lösas upp.
Smaka av och krydda med salt och peppar.
Låt puttra i ca 40 minuter.
Lägg i köttet igen och låt det värmas igenom.
 
Servera med något grovt bröd och ost, och njut av höstmyset i en extra stor stickad tröja i soffan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0